KLUB PATRIOTYCZNY – MAŁY RYCERZ DLA UCZNIÓW KLAS IV
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. MARII SKŁODOWSKIEJ – CURIE
W JELCZU – LASKOWICACH
OPIEKUN KLUBU: mgr Renata Piątek
" Historia jest świadkiem czasu, światłem prawdy, życiem pamięci, nauczycielką życia"
( Cyceron)
1. Cele główne zajęć:
- Poznanie ważnych wydarzeń z dziejów Narodu Polskiego.
- Wychowanie najmłodszego pokolenia w duchu miłości do Ojczyzny oraz utrwalanie poczucia godności i dumy narodowej.
2. Cele edukacyjne i wychowawcze:
Uczeń:
- Zna symbole narodowe, tekst Hymnu, daty świąt państwowych oraz ważnych rocznic historycznych;
- Poznaje historię Polski, rozwija kształtowanie wyobraźni historycznej;
- Wpaja sobie szacunek i przywiązanie do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują;
- Kształtuje więź z krajem ojczystym, świadomość obywatelską;
- Rozumie znaczenia takich wartości jak: prawda, dobro, sprawiedliwość, piękno oraz rozwija wrażliwość moralną i estetyczną;
- Kształci zdolności humanistyczne, sprawność językową, umiejętność samodzielnego poszukiwania wiedzy i korzystania z różnorodnych źródeł informacji.
3. Procedury osiągania celów edukacyjnych:
- Metody i formy pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów:
- Metody oparte na słowie i obrazie (czytanie, pogadanka, rozmowa kierowana, wywiad, prezentacje komputerowe, zajęcia z tablicą interaktywną, programy multimedialne);
- Metody oparte na działaniu (ilustracja, gazetka, gra, plakat, komiks, ekspozycja);
- Obserwacja w otoczeniu (wycieczki, np. region, muzea, miejsca pamięci);
- Spotkania z ciekawymi ludźmi- „żywa historia”, aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
4. Przewidywane osiągnięcia ucznia:
- Wyrabianie w sobie takich cech jak: dociekliwość, poszanowanie prawdy, tolerancja, szanowanie opinii innych ludzi, rzetelność, obiektywizm, patriotyzm. Dostrzeganie związków łączących teraźniejszość z przeszłością.
- Korzystanie z bogactwa dóbr kultury materialnej i duchowej oraz rozumienie treści ich przekazu.
- Poszerzenie i ugruntowanie wiedzy z wybranych obszarów, rozwijanie zainteresowań.
- Uczestniczenie w działaniach na rzecz szkoły i lokalnego środowiska.
5. Treści programowe realizowane z uczniami:
- Utrwalenie znajomości Hymnu Państwowego. Nauka tekstu, prawidłowej postawy podczas wykonania Hymnu. Prezentacja wydarzeń, którym towarzyszy Hymn.
- Omówienie dziejów polskich symboli narodowych. Rodzaje symboli narodowych. Zmiany wizerunku polskiego orła.
- Rodzinne czytanie wierszy i innych tekstów literackich o charakterze patriotycznym
- Maria Skłodowska-Curie: hołd wielkiej Polce i noblistce, patronce naszej szkoły.
- Początki państwa polskiego. Miejsce i znaczenie legend w naszej historii.
- Początki naszej wiary- początki chrześcijaństwa. Chrzest Polski.
- Obchody i upamiętnienie: m. in. Święta Niepodległości, Konstytucji 3 Maja, Dnia Flagi RP, Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, Miesiąca Pamięci Narodowej, rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej, Dnia Sybiraka.
- Cykl zajęć w oparciu o karty pracy z książki Joanny i Jarosława Szarków „Kocham Polskę”:
- Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Odnowiciel
- Sprowadzenie Krzyżaków do Polski
- Najazd Tatarów i bitwa pod Legnicą
- Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki
- Królowa Jadwiga, Władysław Jagiełło i bitwa pod Grunwaldem
- Zygmunt I Stary i hołd pruski
- Zygmunt August i unia Polski z Litwą
- Królowie elekcyjni - Stefan Batory, Zygmunt III Waza, Władysław IV Waza
- Królowie elekcyjni - Jan Kazimierz, Jan III Sobieski, Stanisław August Poniatowski