foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2

im. Marii Skłodowskiej-Curie w Jelczu-Laskowicach

miesiac autyzmu

2 kwietnia rozpoczyna Światowy Miesiąc Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Warto zapoznać się i informacjami na ten temat , gdyż mimo corocznych kampanii wiedza na ten temat jest zbyt mała.
Szczególnie ważna jest czujność na poszczególnych etapach rozwoju dziecka, obserwacja i znajomość objawów, które mogą niepokoić. Doświadczenia praktyków wskazują, że im szybciej postawiona diagnoza i rozpoczęta terapia, tym szansa na poprawę funkcjonowania dziecka rośnie. Około 10-15% wcześnie zdiagnozowanych i objętych opieką terapeutyczną dzieci ma szansę na poprawę funkcjonowania równoznaczną z wyleczeniem i samodzielne życie w przyszłości.
Zwracam się do rodziców – porównajcie osiągnięcia rozwojowe waszego dziecka z listą umiejętności rozwojowych odpowiadających jego wiekowi.

 

Między 12 a 18 miesiącem życia:

• Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno" i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
• Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz " i podnosi rączki do góry
• Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
• Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
• Moje dziecko kieruje się do mnie żeby się przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
• Moje dziecko odwraca się do mnie i patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
• Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego" (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
• Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „pa pa"

Między 18 a 24 miesiącem życia:

• Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest ...? ", to odwraca ono swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot, potrafi je wskazać palcem i przynieść mi przedmiot, kiedy o to poproszę
• Moje dziecko wypowiada kilka słów ze znaczeniem, naśladuje dźwięki zwierzątek, czynności lub pojazdów (np. „kap – kap", „miau", „brum")
• Moje dziecko przynosi mi przedmioty zachęcając mnie do wspólnych zabaw
• Moje dziecko bawi się naprzemiennie, np. rzucając piłkę do drugiej osoby, puszczając auto
• Moje dziecko szuka pomocy w razie potrzeby, potrafi prosić o nią słowem, gestem lub zachowaniem
• Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dostać
• Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
• Moje dziecko potrafi kręcić głową na „nie" i kiwać głową na „tak" adekwatnie do sytuacji

Między 24 a 30 miesiącem życia:

• Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów
• Moje dziecko umie nazwać znajome mu przedmioty na obrazkach
• Moje dziecko wypowiada proste zdania
• Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności, np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie
• Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć
• Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste" lub w „balonik"
• Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili, np. wskazać palcem szczekającego psa
• Moje dziecko zadaje mi pytanie „co to? "

Między 30 a 36 miesiącem życia:

• Moje dziecko słucha jak mu coś opowiadam, tłumaczę, dopytuje
• Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? " lub „dlaczego? "
• Moje dziecko interesuje się otaczającym je światem, zdarzeniami z życia codziennego
• Moje dziecko uczy się wspólnego recytowania wierszyka, piosenki
• Moje dziecko zaczyna odmieniać wyrazy, nie zawsze jest to poprawne
• Moje dziecko chętnie bawi się naśladując zachowania dorosłych, wesoło bawiąc się w ich przedrzeźnianie
• Moje dziecko dąży do samodzielnego wykonywania czynności, takich jak: ubieranie, rozbieranie, jedzenie
• Moje dziecko chwali się nowymi umiejętnościami, lubi być w centrum zainteresowania

Po 36 miesiącu życia:

• Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki
• Moje dziecko lubi zadawać mi pytania
• Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
• Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje, kiedy zobaczy coś ciekawego
• Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
• Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany, nadaje im symboliczne znaczenie
• Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie, współpracuje z dziećmi w zabawie
• Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat

Jeśli Twoje dziecko nie posiada takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą w najbliższej Poradni Pedagogiczno- Psychologicznej lub w wyspecjalizowanym ośrodku.
Lista placówek specjalistycznych w woj. dolnośląskim: http://www.synapsis.org.pl/autyzm/autyzm-polska/placowki-dla-osob-z-autyzmem/dolnoslaskie

Opracowała: Dorota Smolis

Źródło: www.synapsis.org.pl, www.pro-futuro.org.pl, www.autyzm.org.pl

Copyright © 2021 PSP nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Jelczu-Laskowicach Rights Reserved.