2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który został ustanowiony w 2007 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w celu podnoszenia świadomości społecznej i propagowania wiedzy na jej temat.
„Zaświeć się na Niebiesko” - kolor niebieski to kolor nadziei na lepsze życie. Każdy z Was może wyrazić swoją solidarność: dodać niebieski kolor do ubrania, propagować logo w akcji w Internecie a także wesprzeć organizacje działające na rzecz osób z autyzmem. Jest to inicjatywa, która ma propagować wiedzę na temat autyzmu. Wystarczy zrozumieć, aby zmienić świat osób z autyzmem na lepszy.
Szanowni Państwo!
Nasza szkoła od dwóch lat uczestniczy w programie „Myślę Pozytywnie”, to pogram kompleksowego wsparcia dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w profilaktyce zdrowia psychicznego oraz upowszechniania wiedzy na jego temat. W związku z wyjątkowym stanem, który obecnie panuje w naszym kraju Instytut Edukacji Pozytywnej uruchomił konsultacje online, możecie Państwo skorzystać ze wsparcia psychologa, terapeuty, edukatora - wg grafiku dostępnego na stronie.
Konsultacje dostępne są na stronie:
(kliknij powyżej)
W związku ze zdalnym nauczaniem biblioteka szkolna informuje o możliwości korzystania z zasobów Internetu. Wykaz linków do słuchowisk, audycji radiowych i programów telewizyjnych (pasma edukacyjne dla najmłodszych dzieci i dla dzieci starszych, wybierz i kliknij poniżej):
Lektury, które możesz mieć zawsze przy sobie - LEKTURY GOV.PL
Bezpłatny dostęp do filmów i audycji o charakterze edukacyjnym - NINATEKA EDU
Seriale i programy dla dzieci i młodzieży - TELEWIZJA POLSKA
Wyjątkowe spektakle teatralne - iTeatr TVP
Muzyczny portal edukacyjny - Muzykoteka Szkolna
Audycje edukacyjne, naukowe i rozrywkowe - Polskie Radio dzieciom
Zabawa i nauka dla najmłodszych - ciufcia
Audiobooki dla dzieci za darmo - PORADZIMY24.PL
Oferta edukacyjna IPN - INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ
(kliknij powyżej, aby zapoznać się ze szczegółową ofertą)
ZAJĘCIA TWÓRCZE
1. Siejemy nasiona rzeżuchy w skorupkach po jajkach.
Na dno skorupki dajemy odrobinę waty, którą należy namoczyć. Podlewamy codziennie. W ten sposób otrzymamy ozdobę na świąteczny stół.
2. Z masy solnej formujemy kształt jajka. Po wyschnięciu jajka malujemy farbami na dowolny kolor.
Przepis na masę solną:
1 miarka soli
1 miarka mąki
0,5 miarki wody
3.Monety i woda.
Do napełnionej po brzegi szklanki wodą ostrożnie wrzucaj monety. Zwróć uwagę, że zmieści się dużo monet zanim woda się wyleje.
4. Doświadczenie z drożdżami.
Dwie łyżeczki suszonych drożdży wsypujemy do butelki i wlewamy 50 ml. ciepłej wody, dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Wytworzony gaz napełni balonik.
5. Doświadczenie z jajkami.
Wkładamy po jednym jajku do szklanki z wodą i octem. Po upływie 24 godzin sprawdzamy co stało się ze skorupką jaj. Jajko wyjęte z octu jest miękkie i plastyczne, jajko wyjęte z wody nie zmieniło się.
Epidemia to czas, w którym doświadczamy emocji, których nigdy wcześniej nie odczuwaliśmy. Wielu z nas nie radzi sobie z napięciem psychicznym i lękiem o bezpieczeństwo naszych bliskich. Mamy poczucie utraty kontroli nad rzeczywistością. Nie jesteśmy w stanie posługiwać się tylko i wyłącznie zdrowym rozsądkiem. W takiej sytuacji dobrze jest wyobrażać sobie nową rzeczywistość i przyjąć, że to co się wokół nas dzieje mamy prawo przeżywać. Jest to niezwykle istotne w naszej postawie wobec dzieci, które przeżywają nie tyle sam fakt wystąpienia epidemii, co reagują na postawę i zachowanie rodziców.
Bardzo ważne jest, aby być otwartym na pytania dziecka i przekazywać mu tylko rzetelne informacje. Dzieci nie mają jeszcze rozwiniętego mechanizmu racjonalizacji i czerpiąc wiedzę na temat koronawirusa np. z Internetu, w którym pełno jest informacji z kategorii absurdalnych, nie potrafią uruchomić logicznego myślenia i opanować powstałego lęku. Dziecko, podobnie jak my dorośli, żeby poradzić sobie z odczuwanym niepokojem musi wiedzieć, dlatego nie powinniśmy izolować go od informacji, ale podawać tylko te, które pochodzą z rzetelnych źródeł.
W rozmowie z dzieckiem zalecana jest tzw. postawa drużynowa, czyli mówienie, że sobie poradzimy i że występujący w nas lęk jest jak najbardziej naturalny. Bardzo ważne jest, aby zaakceptować i przyjąć emocje dziecka – nie można dopuścić do sytuacji, w której są one bagatelizowane, pomniejszane, obśmiewane. Rodzice, swoją otwartością na potrzeby dziecka, dają mu gwarancję, że traktują jego stan i emocje całkowicie poważnie.